112873635898683674

بسم آلله آلر حمن آلر حيم
7hb Oktober 2005

Posted 1,
Alhamdulillah bersyukur aku ke khadrat illahi kerana dengan limpah kurniaNYA aku dapat bertemu kembali dengan Bulan Ramadhan yang mulia ini iaitu ratu segala Bulan. Hopefully, puasa aku tahun nie cukup la.. Yela, malas tul aku nak qada puasa. Tahun nie aku x sempat sambut posa kat kampung. Maklum la, harga tiket dah naik… So, insyallah aku akan balik ke kampung pada 28 Oktober nie. Aku dah beli tiket pegi balik lagik.. Nasib baik aku beli awal tiket tue. Kalu x mang x merasa aku beraya kat kampung tahun nie.. So, sempat la aku berpuasa n bersahur dengan keluarga ku yang tersayang. Okla, walaupun kiter dah berpuasa 3 hari. Tapi aku ghasa masih awal utk aku memberi tafsiran tentang makna PUASA.

  • Ape maknanya PUASA tue?? PUASA bermakna menahan diri daripada lapar?? owhhh..owhh…tidak itu sahaja. PUASA adalah menahan diri daripada lapar dan dahaga serta tidak melakukan perkara² yang boleh membatalkan puasa dari terbit fajar hinggalah terbenamnya matahari. Insyallah, sekiranya kiter faham akan makanya puasa tue, puasa kiter tahun nie sempurna dan diberkati Allah SWT. Insyallah…. Selain dari hal-hal diatas orang yang berpuasa juga menahan diri dari
    perbuatan-perbuatan dosa yang dilakukan melalui mata, mulut, telinga, tangan, kaki, dan anggota-anggota tubuh lainnya. Mata dihindarkan dari melihat hal-hal yang maksiat sehingga membuat lupa kepada Allah. Mulut dihindarkan dari membicarakan hal-hal yang tidak berguna, berbohong, mengejek, memfitnah, menghina, mencarut, berkata munafik, berkata yang bermusuhan dan sejenisnya. Telinga dihindarkan dari mendengar kata-katajahat seperti yang dihuraikan diatas. Tangan dan kaki dihindarkan dari melakukan tindakan-tindakan dosa.

Posted 2,

So, berpuasalah elok² bulan nie.. Aku pun x nak cakap banyak sangat. Kang kurang lak pahala puasa aku nie. Esok Aku nak datang keje lagik. Nak bat OT. Keje banyak sangat. Ini pun aku menyelit sekejap… Whatever, ade masa terluang aku akan huraikan lagik tentang maknya dan fadhilat² puasa…

الهمد لله

Leave a Reply

